Jongeren adolescentenbegeleiding +/- 14 tot 21 jaar werkwijze

Als eerste maak ik een afspraak met de ouders/verzorgers van de jongere in de praktijk. Tenzij de jongere dit proces helemaal zelf wilt doen. Mijn ervaring is dat het heel fijn is voor ouders/verzorgers om even helemaal vrij over hun jongere te spreken. De ene ouders/verzorgers weet net dat zijn jongere hoog gevoelig/hoogbegaafd is de andere ouder heeft al een heel traject op school geprobeerd en de jongere deels aan het uitvallen. Er gebeurd voor ouders/verzorgers ook veel. Het werkt voor mij het fijnst als ik een compleet beeld krijg, zodat ik er open naar kan kijken.

Dit eerste gesprek duurt 1 tot 1,5 uur. Mochten er rapporten, verslagen, observaties, testuitslagen of andere informatie zijn is het fijn om dit van te voren te kunnen ontvangen, zodat ik me in kan lezen. In dit gesprek bespreek ik ook wat ik kan betekenen. Als ik een beeld heb wat ik zou kunnen betekenen maken we een vervolgafspraak met de jongere. Indien nodig is de ouder/verzorger erbij om het vertrouwen te waarborgen. Ik vind veiligheid heel erg belangrijk. Mocht ik denken dat er andere hulp nodig is of andere hulp beter bij jullie past dan zou ik dit ook met ouders/verzorgers bespreken. Ik heb een heel netwerk van zelfstandige ondernemers om mij heen. Het gaat immers om het belang van de  jongere. Elke jongere is anders, het is dan ook echt maatwerk naar de jongere toe. Onder kopje werkwijze staat een algemene lijst met meest voorkomende onderwerpen die in de praktijk aan bod komen.

Elke sessie duurt 45 minuten, na deze sessie noteer ik kort de kern van de inhoud van deze sessie 15 minuten. Ik vind het belangrijk om de ontwikkeling te blijven monitoren en vast te leggen. Ook bij vervolggesprekken voor een school of opleiding is het relevant om terug te kijken hoe een jongere zich heeft ontwikkelt.

Werkvormen die ik inzet zijn afhankelijk van de hulpvraag en de behoefte. Ik maak gebruik van allerlei spelvormen, opstellingen en creatieve werkvormen. Jongere kunnen heel vindingrijk zijn. Ik zet graag hun eigen creativiteit in om zichzelf beter te leren kennen.

Ik werk aan een boek: ‘Een beeldende begeleidingsvorm voor meer en getalenteerde kinderen’. Dit boek is ontstaan naar aanleiding van de vragen van jongere die bij de begeleiding naar voren kwamen. Tijdens de sessies pas ik dit boek toe en ik ben het boek steeds verder aan het ontwikkelen en uitwerken.

Wil je een afspraak maken, dat kan je doen via aanmelden, of stuur een bericht per mail.