Kinderbegeleiding 2,5 tot +/- 14 jaar werkwijze

Bent je net te weten gekomen dat je kind hoog gevoelig/hoogbegaafd is? Of is er een sterk vermoeden? Of heb je al een heel traject op school geprobeerd waarbij het kind misschien zelfs (deels) is uitgevallen op school?

Als start maken we een afspraak met jullie als ouder/verzorger van je kind in mijn praktijk. Misschien vind je het ook wel prettig om even helemaal vrij over je kind te praten. Ook is het praktischer om sommige dingen uit te leggen zonder kinder oren erbij.

Het eerste gesprek duurt 1 tot 1,5 uur. Als er een rapport, verslag, testuitslag of andere informatie beschikbaar is, kan je deze het beste vooraf naar mij sturen, voor een goede voorbereiding van mijn kant. In het gesprek leg ik onder andere uit wat ik kan betekenen voor je kind. Als we samen tot de conclusie komen dat het waardevol is om een stap te zetten, maken we een vervolgafspraak met je kind. Indien nodig ben je erbij zodat jullie deze stap samen kunnen zetten, in vertrouwen en in veiligheid. Mocht ik denken dat er andere hulp nodig is of andere hulp beter zou passen dan kunnen we dit ook bespreken. Het belang van het kind staat hierbij centraal. Elk kind is anders, het is vaak echt maatwerk om een kind verder te kunnen helpen. Onder kopje werkwijze staat een algemene lijst met meest voorkomende onderwerpen die in de praktijk aan bod komen.

Elke sessie duurt 45 minuten. Na deze sessie maak ik kort aantekeningen 15 minuten. In deze aantekeningen staat heel kort de kern wat we hebben gedaan. Bijvoorbeeld bij schoolgesprekken is het relevant om terug te kunnen kijken hoe een kind zich ontwikkelt, deze vastlegging kan daarbij behulpzaam zijn.

Werkvormen die ik inzet zijn afhankelijk van de hulpvraag en de behoefte. Ik maak gebruik van allerlei spelvormen, opstellingen en creatieve werkvormen: uittekenen van het beeld wat in het hoofd zit, emotie kaarten, smartgames en inzicht spellen. Kinderen kunnen heel creatief zijn, ik zet graag deze eigen creativiteit in om een kind zichzelf beter te leren kennen.

Ik werk aan een boek: ‘Een beeldende begeleidingsvorm voor meer en getalenteerde kinderen’. Dit boek is ontstaan naar aanleiding van de vragen van kinderen die bij de begeleiding naar voren kwamen. Tijdens de sessies pas ik dit boek toe. Ik ben het boek steeds verder aan het ontwikkelen en uitwerken.

Wil je een afspraak maken of heb je nog andere vragen, dat kan je doen via aanmelden, of stuur een bericht per mail.